GDPR nie je diagnóza

22. októbra 2018, Jaroslav Ridoško, Naše zdravie

GDPR nie je žiadna diagnóza pre ochorenie, ktoré sa dá vyliečiť. Napriek tomu sa s týmto pojmom čoraz častejšie stretávame na chodbách nemocníc, na lôžkach pacientov či v ambulanciách.

Situáciu s GDPR pekne vystihol istý karikaturista – nápis na náhrobnom kameni: tu leží človek, ktorý odmietol zverejniť svoje osobné údaje.

Viacerí z nás v nemocnici ležali s banálnymi i menej banálnymi ochoreniami. Súčasťou nemocničnej starostlivosti je aj pravidelná vizita, teda návšteva ošetrujúcich lekárov pri lôžku pacienta. Lenže v záujme ochrany dát pacienta sa – keby sme boli dôslední – nemôže lekár spýtať ani na to, ako sa volá a ako sa cíti. Lebo na susednom lôžku je iný pacient a náhodou by počul nejaké osobné údaje vhodné len do lekárskej správy.

Aj o tom už koluje vtip. Sestrička otvorí na ambulancii dvere a hovorí: Keďže podľa nariadenia o GDPR nemôžeme volať pacientov podľa mena, tak poprosím toho pána s hemoroidmi, aby prišiel dnu.

Budeme teda na vizitách povinný vždy sa zhovárať len s jedným pacientom a toho ďalšieho či dvoch z izby pošleme za dvere? Alebo si lekár bude nosiť nejakú mobilnú spovednicu?

Hoci lekári GDPR používali v praxi už desaťročia. Spomeniete si na chorobopisy a recepty písané lekárskym písmom? Veď to bolo ako dobre utajená šifrovaná správa.

Alebo zatajíme mená a pacienti dostanú čísla? Čísla na označovanie ľudí zaváňajú veľmi nepeknou minulosťou.

Určite je GDPR nesmierne užitočné pri ochrane dát v digitálnom prostredí. Ale v reálnom medicínskom živote? Lekár potrebuje vedieť o pacientovi na lôžku čo najviac. Nielen aktuálny stav, ale aj anamnézu, chronické ochorenia, dokonca aj údaje o zdraví a chorobách najbližších príbuzných. Sú to informácie, ktoré pomáhajú pri určovaní diagnózy a správnom nastavení liečby.

Chceme, aby nemocnice fungovali naplno a aby sa lekári a zdravotnícky personál venovali v prvom rade pacientovi. Na poste štátneho tajomníka dostávam otázky, čo navrhujem zlepšiť. Okrem iných oblastí chcem prioritne zlepšiť podmienky pre prácu lekárov.

Aby sa lekár mohol viac venovať pacientovi.